FAQ

FAQ – czyli najczęściej zadawane pytania

  1. Serwery DNS w sieci Neter
    W naszej sieci działają serwery dns na następujących adresach:
    dns1.rekin.net IP: 91.210.245.1
    dns2.rekin.net IP: 193.203.206.1
    DNS anycastowy: 10.10.1.1 (aktualnie 4 serwery w różnych lokalizacjach)
  2. Czy mogę podłączyć dodatkowy komputer i ile to kosztuje?
    Są dwie możliwości. Wszystkie nasze instalacje od 1 stycznia 2007 zakończone są złączem RJ45. Można zatem po prostu kupić (np. u nas) dowolny router, który obsługuje połączenia PPPoE na WANie i podłączyć resztę komputerów za pomocą skrętki lub bezprzewodowo.
    Druga opcja to… Państwo już mają router – na dachu. Jeśli komputer łączy się „automatycznie” z wykorzystaniem protokołu DHCP – to urządzenie na dachu jest już routerem, w takim wypadku wystarczy podłączyć switch (tani rozdzielacz) i resztę komputerów do niego. Można także podłączyć router – WAN „do dachu”, WAN ustawić na DHCP.
  3. Jaka jest różnica między instalacją indywidualną a sieciową?
    Instalacja wykonywana przez naszą firmę pozwala na podłączenie dowolnego urządzenia ze złączem RJ45 (komputera, routera, switcha) – urządzenie dostępowe znajduje się poza komputerem. Jest to tzw. Access Point (punkt dostępowy), który pracuje w trybie klienta (łączy się ze stacją bazową). Połączenie między APC a komputerem wykonywane jest za pomocą zwykłej skrętki komputerowej, podłączanej do karty ethernetowej w komputerze. Instalację taką bardzo łatwo rozbudować, by zapewnić dostęp następnym komputerom, konsoli do gier, czy dekoderowi telewizji cyfrowej.
    Instalacja sieciowa wykonywana jest „zbiorczo” dla całego budynku/bloku z doprowadzeniem sygnału światłowodem lub odpowiednio wydajną radiolinią. Rozprowadzenie sygnału IP odbywa się za pomocą switchy zainstalowanych poza lokalami Abonentów.
  4. Czy jest możliwe założenie konta pocztowego na waszym serwerze?
    Tak, każdy Abonent otrzymuje możliwość samodzielnego założenia do 10 kont pocztowych na naszym serwerze. Można to zrobić po zalogowaniu do www.neter.pl/ebok. Pojemność takiego konta ustawiona jest na 50Mb.
  5. Czy mogę mieć w ramach konta stronę www?
    Tak, stronę niekomercyjną można umieścić bezpłatnie. Założona strona to serwer wirtualny (to znaczy, że na jednym serwerze zainstalowanych jest wiele domen). Adres strony będzie wyglądał mniej więcej tak: www.twoja_strona.neter.pl (informacje jakie domeny są dostępne można uzyskać w pkt.7)
  6. Potrzebuję w ramach strony www uruchamiać skrypty, mieć bazę MySQL
    Strona niekomercyjna może używać bazy plikowej mySQL lite. Jeśli potrzebują Państwo serwera mySQL (lub innego: Postgres, firebird) to prosimy o kontakt. Cena takiej usługi wyniesie nie więcej niż 100zł na rok.
  7. Nie podoba mi się neter.pl przed moją stroną. Jakie są inne możliwości?
    Można wybrać z:

    • napisz.net
    • suchylas.net
    • przezmierowo.net
    • 1mv.pl
    • sos24h.pl
    • poznaniak.com
      Takie domeny są w tej chwili dostępne.
  8. Serwer wirtualny – co to takiego?
    Po pierwsze jest to adres, który jest widoczny w DNS’ie. Daje to możliwość zainstalowania strony w postaci www.twoja_strona.neter.pl. Po drugie daje to możliwość uruchomienia kont email w tej domenie (np. biuro@twoja_strona.suchylas.net). Po trzecie dostępne są logi odwiedzin strony.
  9. Czy dostępne są statystyki odwiedzin mojej strony?
    Tak, ale tylko dla opcji serwer wirtulany
  10. Co to jest „terminal abonencki”?
    Jest to każde urządzenie, które jest podpięte bezpośrednio do naszej sieci i posiada przypisany adres IP, bez którego nie może mieć dostępu do internetu. Tak więc terminalem abonenckim jest komputer lub router ukrywający sieć Klienta.
  11. Jaki muszę mieć komputer, by działał na nim internet?
    Praktycznie każdy komputer, nawet 5-6 letni będzie dobrze obsługiwał internet. W niektórych przypadkach może być konieczna instalacja karty ethernet wewnątrz komputera, gdyż niektóre karty sieciowe zainstalowane na płycie głównej nie współpracują prawidłowo z naszym sprzętem (jest to także niewątpliwie podstawa do reklamacji, jeśli komputer jest na gwarancji).
  12. Czy są jakieś limity ściąganych danych?
    NIE, nie ma takich. Ile ściągniesz – to Twoje 😉
  13. Czy blokowane są porty p2p?
    NIE, nie są blokowane żadne porty. Stosujemy system priorytetowania portów – tak by www, poczta nie były „zalane” p2p, ale nie wycinamy żadnych portów!
  14. Czy moje IP jest publiczne?
    Tak, standardowo wszystkim Klientom przyznajemy tzw. publiczny adres IP.
    Jednak nie oznacza to, że komputer taki jest bezpośrednio widoczny w internecie. Zwykle adres ten jest zaterminowany na urządzeniu CPE na dachu lub routerze Klienta.
  15. Co to jest PPPoE ?
    Jest to protokół, za pomocą którego w naszej sieci jest realizowany dostęp do internetu. Każdy Abonent posiada indywidualny login i hasło i dopiero po podaniu poprawnego kompletu uzyskuje dostęp do sieci. Dzięki takiemu rozwiązaniu my nie mamy kradzieży łącza, a nasi Abonenci nie mają komunikatów „Wystąpił konflikt adresów IP”.